20 ting du burde ha i kjøkkenskapene når du vil leve sunt og billig

1. august 2017 | Ernæring

 

På denne tiden av året detter det alltid inn noen ønsker på sunn og billig mat ned i min innboks, som oftest fra studenter. Mitt mantra er jo at det skal være lett å leve sunt, og det betyr både at maten skal være enkel å lage, lett å få tak i og rimelig!

Definisjonen av billig er så klart ganske bred. Å følge en av mine kostplaner koster ca 4-500 kroner i uka for en voksen person, men dette kan helt klart gjøres mye, mye billigere om man ønsker. Og det hadde jeg tenkt å vise i dag.

Jeg gir deg 20 ting du burde ha på kjøkkenet for å leve sunt – billig + hvordan du kan bruke alle disse tingene!

Egg inneholder nesten alt du trenger i et hovedmåltid, er billig, mettendes og utrolig enkelt å variere!

Eggewrap 

Proteinrundstykker 

Proteinpannekaker

Cheesy eggerøre 

Bananer, særlig overmodne til halv pris, er ypperlige å bruke som søtning i bakst. Kutt dem opp, putt dem i frysa og bruk dem i smoothies eller lag verdens beste sjokoladeis!

Krydderkake

Kokoscookies

Sjokoladeboller

Buljongterninger perfekt base for enkele supper og gryteretter

Hakkede tomater er også en god base til gryteretter, pastasauser og supper

Lynrask tomatsuppe

5 om dagen pastasaus

Vegetabilsk Olje kan brukes både til å steke mat i, men også som fettkilde i smoothies eller som dressing sammen med litt sitron, salt og pepper

Honning er en fin ersattning for sukker, i små mengder

Havregryn kan brukes til det aller aller meste. Havregrøt kjenner de fleste til, men du kan også bruke havregryn til å male ditt eget havremel å lage

PowerMuffins

Matpakke muffins

Bønner/linser sunn, billig og miljøvennlig proteinkilde.

Gresk yoghurt er også en billig proteinkilde. Bruk den i smoothies eller i bakeverk!

Speltboller med yoghurt

Scones med gulrot og squash

Frosne frukt/bær

Frosne  grønnsaker gjør det enkelt å billig og alltid ha sunn mat tilgjengelig hjemme.

Peanøttsmør er en ypperlig fettkilde. Bruk den i smoothies, smør den på epler med litt kanel på eller bruk det til å lage peanøtt cookies!

Peanøtt cookies

Krydder

Makrell i tomat er en flott kilde til både proteiner og omega 3.

Kyllingkjøttdeig billig proteinkilde som kan brukes til alt fra kjøttboller, pastasauser og burgere!

Gjær så kan du alltid bake egne boller og brød. På hrovt mel og med masse frø så klart!

Kokosmelk er en billig base til både super og smoothies. Den tykke delen kan også brukes til å trylle frem delige desserter som bounty eller sjokoladekrem.

Bounty

Sjokoladekrem

Eplesider edik er et billig kosttilskudd som inneholder vitaminene C, E, A, P, B1, B2 og B6. Mineralene magnesium, jern, kalsium, natrium, magnesium, svovel, kobber, fosfor og silisium med mer.

Nøtter og frø koster fort 40 kroner for en pose, men med disse i skapet kan du alltid lage ditt eget nøttemel, noe som er mye billigere enn å kjøpe på helsekosten.

Kokosmasse kan også brukes til å lage glutenfritt mel med. Deilig å toppe smoothier med, lage hjemmelaget granola eller kokostopper og annen sunn bakst.

Kokosflarn

Sjokolade granola

Med disse tingene har du alltid sunn mat tilgjengelig hjemme, og en god base for et balansert kosthold – for under 400 kroner! 

 

Følg meg gjerne på Instragram og Snapchat (desireeandersen) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree



 

1. august 2017 | Ernæring