SLIK TRENTE JEG TIL ÅRETS FØRSTE 10 KILOMETER

11. april 2019 | Løpeskolen, Trening | Skriv kommentar

Nå tenker sikkert mange at 49:25 ikke er annet enn å forvente av meg på en 10 kilometer. Men la meg da minne deg på at dette var mitt første løp på nesten tre år! Og at jeg både har gått gravid og vært igjennom en barseltid med en kropp som ikke har vært helt samarbeidsvillig…

Så da jeg startet på løpeprogrammet mitt i januar vil jeg si at formen min var heller dårlig – til meg å være. Jeg har heller ikke hatt noen lengre løpeturer før jeg løp denne 10 kilometeren nå i helgen. Det lengste jeg har løpt sammenhengende de siste par månedene er en fem kilometere – en gang!

Og det var også min motivasjon for å løpe løpet u helgen. Jeg trengte å teste at jeg klarte å løpe 10 k sammenhengende, før jeg trappet opp trening mot sommerens mål, som ikke er en ti kilometer 😉

Så, hvordan la jeg opp treningen for å klare en 10 kilometer?

Jeg har hatt 2 intervaller hver uke i januar og februar. I mars trappet jeg opp treningen til 3 økter hver uke, hvor økt nummer 3 var en «langkjøring» på 60 minutter. Altså en økt med lavere puls. Denne har jeg ikke alltid utført ved å løpe, noen ganger har det blitt på elicemaskin eller sykkel.

Eksempel på en treningsuke:

 

ØKT 1:

Intervaller

Oppvarming 15 min

Hoveddel 3×3 min løping (gå 1 1/2 min mellom hver 3 minutter)

Hoveddel 3×2 min løping ( gå 45 sekunder mellom hver 2 minutter)

Nedtrapping + tøyning

 

ØKT 2:

60 minutter på elipce maskin

 

ØKT 3:

Intervaller

Oppvarming 15 min

Hoveddel – løp 1000 meter/ gå 2 minutter x 5

Nedtrapping + tøyning

Intervallene mine har egentlig vært litt tilfeldige. Men jeg har prøvd å være flink til å variere mellom korte intervaller og lengre, og passet på å kjøre noen intervaller på distanse også. Det viktigste med intervaller er å finne de du synes er gøy og som du klarer å komme opp i høy puls med. Det er faktisk litt smak og behag!

Kortintervall HER

Lang intervall HER

Distanse intervall HER

Øverst på Instagrammen min finner du noen rosa felter. Trykker du på den som det står LØPING under, så legger jeg alle øktene mine der fremover. Så masse inspirasjon til løpetrening fremover!

Instagram kontoen min finner du HER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.