Opp i vekt i helgen? Slik går du det ned på 3 små dager

Selv om jeg gang på gang på gang forteller online kundene mine at de ikke skal ha mandag som veiedag (egentlig er jeg i mot hele konseptet badevekt) er det noen som ikke kan dy seg. Og ofte detter det inn litt små frustrerte meldinger i innboksen min etter helgens utskeielser.

For det er jo ikke unormalt at pila på badevekten peker litt høyere opp på mandag enn på fredag, men betyr det egentlig at du har lagt på deg?

Mest sannsynligvis ikke!

For for at du skal legge på deg 1 liten kilo må du faktisk spise 7000 kalorier mer enn du forbrenner. Det vil si rundt en 9000 kalorier i løpet av helgen for en kvinne! For å gi deg et lite inntrykk av hvor mye dette faktisk er:

Bilde; mat og helse.no

Men hvorfor går vekten opp? Og hvordan får man den ned igjen?!

I de aller fleste tilfeller er det faktisk snakk om at kroppen samler mer vann når du spiser raske karbohydrater, sukker, salt og alkohol. Faktisk så kan din vekt variere hele 3 kilo ut ifra hvor mye vann kroppen din binner til seg! Og etter en helg med litt utskeielser eller en ukes ferie vil det sannsynligvis ikke kreve mer av deg enn 3 dager med vanlig kosthold, godt væskeinntak og litt aktivitet før kroppen har kvittet seg med overflødige vannet, og vekten er tilbake til det normale.

Vanlige tegn på væskeansamlinger:

– Store forandringer i vekt på kort tid. Nei – du går ikke opp en kilo på en dag!

– At man ser litt oppblåst eller håven i enkelt områder.

– Ved væskeansamlinger rundt ledd an dette også gi smerter.

Mine beste tips:

1. Start dagen med en kopp varmt vann med sitron eller eplecider eddik.

Annonse

Dette har hvert en trend lenge. Den varme vannet gir fordøyelses-systemet ditt en myk start på dagen. Har du først fått vondt i magen vil denne varme drikken også virke lindrende. Mistenker du at du kan ha for lite magesyre er et glass vann tilsatt eplecider eddik før hvert måltid også et godt råd!

2. Beveg deg

I min verden kan bevegelse kurere alt! Men seriøst. Kroppen fungerer ikke som den skal når du ikke beveger deg. Bevegelse skaper sirkulasjon i kroppen og  hjelper til med å skylle ut overflødig væske-

3. Drikk mer vann

Høres kanskje rart ut at man skal drikke mer vann for å få bort vann i kroppen, men vann er kjempe bra for fordøyelsen og hjelper til med å skylle ulumskheter fortere ut av systemet.

4. Vanndrivende – detox iste – oppskrift HER

Følg meg gjerne på Snapchat og instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

One Comment

  1. Hei! Ang. nr 1:Hvor mye sitronsaft har du i glasset?