Snacks og snop – derfor klarer du ikke å stoppe!

Vi går nå inn i uke to av BOOST DIN LIVSSTIL!

Sist uke var temaet FORBRENNING, og du kan lese 5 SANNHETER DU BURDE VITE OM DIN FORBRENNING her.

Denne ukens team er rett og slett SUKKERSUG, og vi skal i løpet av uka se på:

  • Hva sukkersug kommer av
  • Er du sukkeravhengig?
  • Hva kan man gjøre for å bli kvitt sukkersug

For mange synes dette med sukker, snop og godis er vanskelig. Vi vet at vi spiser for mye av det, mange spiser for mye av det uten å vite det! Men å begrense inntaket kan være veldig vanskelig. Både fordi maten vi spiser inneholder mye skult sukker, men også fordi søtsaker og kos ikke lengre er forbeholdt lørdagen – sosialt sett!

I tillegg føler mange  at det av og til blir  litt for mye av det gode, og tenker at det egentlig hadde vært mer kos om man hadde klart å stoppe litt før. Og det er det vi først og fremst skal se på i dag!

For planen var kanskje å bare spise en sjokoladebit? Du hadde gode intensjoner, men plutselig ble en sjokoladen til fem, litt smågodt til mer, osv, osv! Det øyeblikket det «forbudte» er fordi tungen er det som om noe skjer oppe i hode. Ja, det trigger noe. Og det som for en liten stund siden virket så enkelt blir med et veldig, veldig vanskelig!

Plutselig får de gode intensjonene selskap med tanker som:

– Bare litt til!

-Å fillern heller, det er jo jul.

– Nå er alt ødelagt. Jeg tar det igjen i januar.

Og så raser det hele sammen.

Hva skjedde med plaanen? Hva skjedde med selvkontroll og viljestyrke?!

Annonse
Shutterstock

Så klart sitter mye i hode. Og i det øyeblikket vi gjør noe til forbudt blir det vanskeligere å motstå det! Dette er en av grunnene til at jeg aldri forbyr mat i mine programmer. Du kan spise akkurat hva du vil! Men ikke nødvendigvis i dag eller i de mengder du er vant med. Men all mat er ja mat.

Men hva hvis jeg kan fortelle deg at det ikke bare er din manglende viljestyrke som setter igang mat- raset?

At det faktisk er en kjemisk reaksjon som skjer i kroppen ved inntak av sukker og særlig kombinasjonen sukker, fett og gluten?

Hva hvis jeg fortalte deg at når du spiser sukker og hvitt mel så trigger du en morfinlignende effekt i hjernen.

At når kroppen din bryter ned gluten så får hjernen et lite rush, ikke ulikt det en ruset narkoman kan føle. At sukker, akkurat som trening, øker produksjonen av endorfiner.

Det er ikke så rart at fornuften settes på pause, for der og da føles det veldig, veldig godt å spise mer enn ett kakestykke. Det er ikke så rart at mange tyr til søtsaker når man er litt nede, for i en liten stund så demper det faktisk psykisk stress og smerte! Det er ikke så rart at man mister kontrollen!

Test om du er sukkeravhengig HER

Hvordan kan man så ta kontroll over dette?

Les mine 7 beste tips for å ta kontroll over sukkersuget HER

Onsdag går jeg LIVE på FB kl. 11:00. Jeg skal snakke ennå mer om sukkersug og dele sunne oppskrifter som både smaker godt og hjelper deg få kontroll over sukkeret! Kan så klart sees i ettertid!

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree


Comments are closed.