NYBEGYNNER | slik burde du løpe intervaller

Reklame 27. april 2020 | Løpeskolen

APPLE HERGOOGLE HER

 

Vi har kommet til uke 2 av kurset BOOSTLØPEGLEDEN versjon 2, på www.fitfocus.no – og tema denne uka er intervalltrening!

Søker du intervalltrening eller intervaller på nett så får du opp en hel haug med spennende økter, men svært få er tilpasset deg som er nybegynner..

Hva burde du som er nybegynner tenke på?

 

For det første så omtales intervaller ofte som noe som skal foregår i svært høy intensitet, nesten makspuls- og da oppleves som veldig slitsomt.

Og jo, for en som har løpt en del så må man nesten opp i makspuls for at en løpeøkt skal oppleves som kjempe slitsom, men som nybegynner kan du fort få melkesyre i bena og bli kjempe andpusten selv om pulsklokka di sier at du er langt unna maks! Og som nybegynner er det heller ikke nødvendig å presse seg selv så hardt for å få god fremgang. En av fordelene med å ha dårlig kondisjon er nemlig at det krever mindre innsats å forbedre den 😉 men etterhvert som du kommer i bedre form må også du øke intensitet på øktene dine.

Så punkt 1. Som nybegynner kan du fint løpe øktene dine i sone 3 eller lav 4. Hva vil det si? Se oversikten her:

En ting er hvor høyt du ligger i puls når du skal løpe intervaller. En annen ting som skikker en god intervalløkt for en nybegynner fra en god intervalløkt for en som har løpt en del, er hvor mange minutter totalt du jobber i høy intensitet.

La oss ta utgangspunkt i en en klassisk 4 x 4 minutter intervall , med 2 minutter pause mellom hver intervall. Her ligger man altså 16 minutter totalt i høyere puls, mens pulsen får falle i pausene.

Som nybegynner kan 16 minutter med høyere puls bli ganske mye, men vi er alle forskjellige. Så peil deg inn på en intervall hvor du ligger mellom 12 og 16 minutter i høyere puls.

Det kunne da vært 3 x 4 minutter, men 4 minutter kan også føles som ganske lang tid å løpe i godt tempo, om ikke du har løpt så mye før.

Punkt 2. Velg en intervall hvor totaltiden i høy puls er mellom 12 og 16 minutter. Hvor lange hvert drag med høy puls skal være er smak og behag. Kanskje du vil løpe 3 drag av 4 minutter, eller 6 drag av 2 minutter, det har egentlig ikke så mye å si.

Slik ser programmet for nybegynnerne ut i uke 2 av kurset.

Kurset har 3 nivåer – Nybegynner – 10 kilometer og Halv maraton.

Følg meg gjerne på Instagram HER , for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag.

Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

 

Reklame 27. april 2020 | Løpeskolen