KVELDSMÅLTIDER med under 150 kalorier

10. februar 2020 | Kosthold, kropp & helse

APPLE HER GOOGLE HER

Ny uke og ny møtedag i Oslo. Jeg klyper meg virkelig hardt i armen nå om dagene, for det er så utrolig mye spennende som skjer utover våren og høsten. 2019 var jo et utrolig spennende år for meg. Til tider litt for spennende, men 2020 tegner faktisk til å bli ennå bedre – og det kan jeg ikke skjønne at går an!

Jeg håper, håper, håper at jeg kan begynne å avsløre litt av alt som skjer i løpet av de neste to ukene, men jeg kan jo avsløre at noen av de som har kommentert under dette bilde på Instagram har rett 😉

 

Se dette innlegget på Instagram

 

COVER SHOOT GONE WRONG🤣🤣 Så var 2020 i gang og jeg jobber med noe STORT som kommer i løpet av sommeren/høsten🥰 Kan du gjette hva dette skal bli cover til?🤷‍♀️ #ptdesiree 📸 @fotografmagik

Et innlegg delt av Desiree Andersen (@fitfocus.no)

Jeg får mange spørsmål nå om dagen om kveldsmat og mat sent på kvelden. Nok fordi mange dessverre har den misoppfattelsen av at man legger på seg om man spiser visse typer mat på kveldstid, eller etter det og det klokkeslettet.

Om jeg skulle si noe som helst om det, så er det at det kanskje er mest hensiktsmessig å spise energien vår jevnt fordelt utover dagen, og mest i det tidsrommet hvor vi faktisk trenger påfyll av energi.

For de fleste betyr det mens vi er på jobb, på trening, fritidsaktiviteter, osv. Men utover følelsen av overskudd og stabilt blodsukker gjør det ingenting om man heller vil spise større måltider sent på dagen.

Når jeg lager mine kostplaner er jeg svært opptatt av at de skal følge et norsk spisemønster. Og i Norge spiser vi som regel middag ganske tidlig (mellom 16 og 18) noe som for de fleste betyr at vi trenger et måltid på kvelden også.

Men jeg er da litt opptatt av dette med god energi dagen igjennom, og mest energi tilgjengelig når man trenger den. Derfor prøver jeg å legge opp kostplanene mine slik at måltidene som spises på kvelden er av de med litt mindre energi. Så i dag hadde jeg tenkt å dele tre eksempler på dette.

Favoritten er helt klart disse små proteinrundstykkene! De inneholder kun 100 kalorier per stykk!

Oppskrift HER

Etter det kommer denne «iskremen» av kun to ingredienser. En porsjon gir også kun 100 kalorier, så lag gjerne dobbel! Oppskrift HER

En liten klassiker som jeg vet at mange liker:

  • 2 wasasport knekkebrød
  • 4 skiver kokt skinke
  • Tomat og agurk i skiver
  • 1 beger 0% yoghurt
  • 1 kopp te

 

 

Havregrøt med sukkerfritt syltetøy, sukrin gold/kanel eller frisk frukt:

  • Kok grøt av 1,5 dl havregryn og 2 dl vann.
  • Topp med 1 ss sukkerfritt syktetøy, 1 oppskåren frukt eller sukrin og kanel

 

To deilig og veldig typisk norsk kveldsmåltid!

 

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocus.no) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

 

10. februar 2020 | Kosthold, kropp & helse

Kommentarer (1)

Comments are closed.