Meg og kula i uka som gikk #1

Bare så det er sagt, så er ikke dette starten på en ukentlig oppdatering. Heller en oppdatering som kommer når jeg føler at det er noe nyttig, spennende eller underholdene som har skjedd i uka som gikk.

Jeg har allerede sagt at jeg ikke ønsker å dele nøyaktig hvor mange uker jeg er på vei på sosiale medier. Grunn nummer en er at jeg ønsker å skjerme meg selv fra andres meninger om min graviditet. Det er nemlig utrolig mange som føler at de må mene noe. Grunn nummer to er at jeg ikke ønsker å være noe andre sammenligner seg selv med. Alle graviditeter er forskjellige, alle gravide er forskjellige.

Akkurat at alle graviditeter er forskjellige er noe jeg kan skrive under på! For det er utrolig mange forskjeller mellom denne graviditeten og første! Både hvordan jeg har de fysisk og hvordan kroppen utvikler seg.

Jeg er nå godt inne i 2. trimester. Og denne uka kom kula for å bli! Jeg kan også bekrefte at guttemager stikker mye mer ut enn jentemager 😉 Forfra ser man jo nesten ikke noe!

Ukas største opptur har helt klart vært på treningsfronten. E n d e l i g føler jeg at jeg får trent igjen! Jeg har savnet det så vanvittig mye. Ikke bare fordi det er en av de tingene som gir meg mye glede og overskudd i hverdagen, men fordi trening og sunt kosthold er en stor del av den jeg er.

Akkurat hva og hvordan jeg trener er ikke noe jeg tenker noe særlig over akkurat nå. Jeg er mest opptatt av å gjøre det jeg synes er gøy. Men jeg merker helt klart at jeg må ha litt fokus på rygg og korsrygg nå som magen har blitt større og magemusklene delt seg. Jeg kjenner også at jeg har blitt stivere i hofter og bekken, så god tid på tøyning er et must! Også prøver jeg å få inn noen gode ben/rumpe øvelser. Da jeg gikk gravid med Vilde ble rumpa mindre i takt med at magen ble større 😉 Jeg tror faktisk aldri jeg har hatt så tynne ben som jeg hadde på slutten av den graviditeten!

Fordøyelsen er også så som så. Den går fremdeles tregt og jeg bli ekstremt fort mett, og ekstremt fort sulten igjen. Særlig føler jeg at jeg får i meg for lite frukt og grønt.

Løsningen har blitt å plukke frem juice maskinen min igjen, og prøver å få i meg mint en smoothie og minst ett glass grønnsaksjuice om dagen.

Annonse

Smoothien er min egen komponerte supersmoothie for gravide. Den skal få sitt eget blogginnlegg, men siden så mange har spurt tar jeg oppskriften kjapt her også:

Du trenger:

Ingredienser

  • 2 dl rødbetjuice
  • Saften av 1/2 sitron
  • 2 cm revet ingefær
  • 1/2 avokado
  • 2 dl frosne bær
  • 1 dl frossen blomkål

Rødbet er rik på jern, noe som både gravide og ammende trenger litt ekstra av. Sitron er både bra for en treg fordøyelse, men inneholder også C vitaminer som er viktig for at kroppen skal ta opp jernet. Avokado  på sin side er  rett og slett en superfood for gravide og gir deg både viktige fettsyrer, kalsium og folsyre – say no more. Bær gir både god smak og masse viktige antioksidanter, mens blomkålen bidrar med viktig fiber og ennå mere C vitaminer. Så, ja – en skikkelig supersmoothie for gravide – og ikke gravide 🙂

Mine små høydepunkter denne uka:

  • Mer energi til trening
  • En mange som endelig seg gravid ut og ikke bare forspist 😉
  • Lure løsninger i matveien

Små gleder <3

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

Comments are closed.