JA, DU KAN SPISE VANLIG GODIS | 3 råd jeg gir mine kunder og kalorioversikt

13. mars 2019 | Kosthold, kropp & helse | Skriv kommentar

Det er onsdag, det er lille lørdag og vanligvis betyr det noe søtt og sunt her på bloggen. Men i dag ville jeg gjøre en liten vri. Jeg vil heller gi deg noen tips og råd i forhold til vanlig snacks og godis. For det er jo ikke sånn at man ikke kan spise sukker som en del av et sunt kosthold!

Sukker i seg selv er ikke farlig. Problemet er mengden og at det fort kan oppta plass for næringsrik mat som kroppen har mer bruk for og mer nytte av enn sukker.

Også er det jo ikke til å stikke under en stol at sukker inneholder en del kalorier, som vi har bedre utbytte av å få fra andre steder.

 

  1. SPIS NÅR DU HAR LYST PÅ.

Ikke fordi det er fredag eller lørdag og derfor «lov» eller noe man «må». Har du lyst på en onsdag, så spis på en onsdag.  MEN tenk deg om en ekstra gang og spør deg selv:

-Hvorfor har jeg lyst på?

Er det fordi du er sliten og trenger rask energi? Er det fordi du er lei deg? Kjeder deg? Er det da noe annet du kan gjøre eller spise som vil være bedre for deg?

Jeg spør fordi jeg er veldig opptatt av at når du velger å unne deg noe så er det fordi du har lyst! Fordi det er kos, fordi det er godt. Og ikke av andre årsaker.

 

2. SPIS DET DU HAR LYST PÅ.

Det hjelper lite å spise en rute mørk sjokolade om det du virkelig har lyst på er et stykke sjokoladekake.

 

3. HA FOKUS PÅ MENGDE

Om målet ditt er å gå ned i vekt er det lurt å ha litt kontroll på mengdene. Jeg pleier å gi mine kunder «kvoter» på 250 eller 500 kalorier per uke (avhengig av hvor aktive de er) til å bruke på vanlig godis.

Her ser du en oversikt jeg lagde for noen år siden, men tallene stemmer fremdeles 😉

Jeg går live på Facebook siden min HER i dag klokka 17:00 for å dele to av mine favoritter når det kommer til vanlig godis, som ikke gir alt for stort utslag på kalorikal kalkulatoren

 

Stort Smil

Desiree

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.