Hvordan få hele familien – også mannen – til å spise sunnere?! 4 tips

reklame: for Fitfocuse-Matkasse

Det er ingen hemmelighet at jeg stort sett veileder kvinner som har et ønske om å legge om livsstilen og gå ned i vekt. Det er jo en reise som har sine utfordringer, men mange støtt og stadig møter på er «motstand» fra mann, samboer eller familie. For er det ikke litt morsomt at når mor vil leve sunnere, ja da påvirker det ofte både barn og mann.

Healthy mom, healthy family er ut uttrykk jeg falt over for noen år siden, og det er veldig sant! Hvis den i familien som har ansvar for maten spiser sunt, ja da spiser stort sett familien sunt eller i det minste sunnere!

Men hva skal man gjøre om mann og barn ikke vil?

Middagsmeny uke 8

1. Få de voksne på lag, om ikke det går – kompromiss

Jeg møter mange. mange, som sliter med å få mann eller samboer på lag. Ens eget kosthold er et personlig valg. Om en person har lyst til å spise usunt og ikke har noe ønske om at forandre sine vaner så må det faktisk være greit. De fleste som har denne holdningen er godt klar over det selv. Men når denne holdningen går ut over andre enn en selv er det faktisk lov som kone, kjæreste, samboer og mor å si ifra. Vi har et ansvar som foreldre å sørge for at barna får et godt kosthold og ikke minst god helse! Mannen eller samboeren kan gjøre akkurat det som passer for seg, men det er ikke rettferdig at hans/hennes valg skal gå utover kosthold og helse til andre i familien!

Når jeg så har sagt det litt krast, så går det ann å komme frem til et kompromiss. For eksempel at det skal serveres grønnsaker til alle middager, at det skal spises en fiskemiddag i uke, at typisk «junk food» er forbeholdt helg, osv. Så et det jo lov å håpe at holdningene endrer seg.

2. Velg dine kamper.

Jeg skal ikke påstå at alle her hjemme spiser så sunt som jeg skulle ønsker. Vilde vil gjerne ha frokostblanding når hun kommer hjem fra skolen. Jeg skulle ønske at hun spise yoghurt naturelle med bær og nøtter, men sånn er det ikke. Så hun får kornblanding, men også et lite fat med oppskåren frukt og grønt. Jeg sier ikke noe om grønnsakene, men de forsvinner de også.

En annen kamp er fiskemiddag. Det er ikke en stor hit her hjemme, men laks og fiskepinner er godtatt. Så jeg steker fiskepinnene i ovnen og fyller bordet med masse plukk og miks grønnsaker.

Annonse

I det hele tatt så velger jeg å ha fokus på de tingene vi kan legge til i kostholdet, heller enn de tingene jeg helst skulle byttet ut med noe sunnere. 

3. Gå foran som et godt eksempel.

En ting er hvordan barna dine spiser i dag, en annen ting er hvordan de velger å spise når de en gang blir voksne. Lev det livet du har lyst til å gi videre til barna dine pleier jeg ofte å si. Og det er noe å virkelig ta med seg, for livsstil går ofte i arv. Det er ikke sikkert at ungene setter så stor pris på de søndagsturene eller strenger godisreglene nå, men barna dine tar disse holdningene med seg inn i voksenlivet.

4. Fyll huset med sunn mat.

Om ikke du har usunn mat hjemme, så blir det heller ikke spist usunn mat! Det høres kanskje litt drastisk ut, men det funker. Hos oss spiser vi faktisk godis både fredag og lørdag, men det handles ikke inn til begge dager på en gang! Fredag er det kanskje en pose potetgull, lørdag så er det litt smågodt og det som ikke blir spist, det blir kastet!

Usikker på hvordan du skal gå frem for å lage smakfulle, sunne og balanserte middager til familien?

Akkurat dette er det Fitfocuse- Matkasse er laget for! Kjappe, smakfulle middager med ekstra mange grønnsaker, gode proteinkilder, sunne fettkilder og alltid en fiskemiddag. Handlet, pakket og levert rett på døra di! Du kan lese mer om den HER

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

Comments are closed.