ER DET SANT?! Sukkeret fra frukt lagres som fett på magen

Reklame 15. november 2021 | Ernæring, Kosthold, kropp & helse | Skriv kommentar

 Kan bestilles hos norli.no HER

Jeg må ærlig innrømme at denne høsten, og nå også vinteren begynner å føles som et evig come back fra enten egen sykdom eller ungenes…

Så langt har jeg faktisk ikke hatt en full arbeidsuke i september og oktober… Det merkes når man jobber for seg selv, og heldigvis, har full kalender.

Fremdeles litt snørrete etter nyeste runde med forkjølelse, men nå håper jeg virkelig resten av året går uten sykdom eller snue!

Denne uka er det filming til flere prosjekter som står på planen, både egne og for samarbeidspartnere. I morgen skal jeg i studio igjen om filme en ny batch med treningsfilmer til fitfocus.no.

Som noen kanskje har fått med seg gjøres hele treningsdelen av siden om i desember og relanseres før nyttår. Det jobber også med innhold til mitt helt nye online konsept som slippes i januar, og la oss ikke glemme alt som skjer i desember!

Ja, nå må vi holde oss friske!

Over til dagens, ja hva skal vi kalle det? Lesersprøsmål? For det er jo det det er.

Påstanden er overskriften fra en artikkel i et typisk «kvinneblad» og baserer seg på en forskning gjort i 2011 – hvor rotter ble gitt fruktose.

Legg merke til at de ble gitt FRUKTOSE – ikke frukt.

Men er det ikke mye fruktose i frukt da? Det blir jo kalt for fruktsukker?!

Nei!

Frukt har søt smak som kommer fra naturlige sukkerarter. Både Glukose og fruktose.

Så av den LILLE mengden sukker du finner i frukt, er det en ennå mindre del som er fruktose.

MEN VET DU HVA DU SPISER – HVER DAG SOM INNEHOLDER MYE FRUKTOSE?

Jo, vanlig hvitt sukker består av 50% fruktose.

I tillegg brukes fruktose i matindustrien i ferdig retter og ultraprosessert mat.

 

En annen viktig faktor denne artikkelen glemmer å dele er at det ikke er sånn at fruktose automatisk lagres som fett på magen.

For at kaloriene fra fruktose skal lages som fett, må du først ligge i et kalorioverskudd!

Som om ikke sunn fornuft er nok til å få oss til å forstå at vi trenger å spise frukt og grønt, finnes det en lang rekke forskninger som viser at personer som spiser store mengder frukt og grønt har både lavere vekt og lavere fettprosent.

Og la oss ikke glemme alle de andre gode grunnene til å spise frukt!

 

Hvilke andre påstander om kosthold og trening har du lest i det siste?

 

Stort Smil

Desiree

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.