Derfor drikker jeg gelatin hver dag.

1. desember 2016 | Ernæring

Dette innlegget ble postet i desember. Det er nå oppdatert med svar på mange spørsmål fra dere. Du finner dem nederst i innlegget.

 

Gelatin er for de fleste kjent som de derre platene man bruker for å få geleen stiv! Der er det også, men vet du hva det egentlig er, hvor det kommer fra og hva det er godt for?

Her har du nemlig en aldri så liten superfood, billig og tilgjengelig, som du kanskje ikke visste om engang!

Gelatin er et protein som du utvinner av å koke bein, brusk og sener fra dyr.

Så når du legger kraftbein eller en hønseskrott i en kjele med kokende vann, litt grønnsaker og litt eddik, og lar dette stå på komfyren i noen timer, står du ikke bare igjen med en nydelig kraft! Du har også store mengder gelatin! For hva skjer når du setter denne kraften i kjøleskapet? Jo, den stivner og blir til gele. Varmer du den opp igjen blir den flytende. Jeg drikker en kopp hver dag!

Gelatin kan også kjøpes i pulverform, som du kan blande ut i kaffe eller te, det smaker ingenting. Men hvorfor er det så bra å drikke dette?

1. Lager du det selv av bein du ellers ville kastet utnytter du maten du kjøper bedre. Hvordan jeg koker kraft kan du lese HER

2. Det er billige proteiner. Gelatin inneholder 90% protein og 10 % vann

3. Proteiner består av aminosyrer. Kroppen vår produserer alle aminosyrene selv bortsett fra 10. Disse må tilføres via kosten. Gelatin inneholder 9 av disse 10.

4. Inneholder kollagen. Kollagen er det viktigste proteinet i vårt bindevev. Det er blant annet kollagen som holder huden vår spenstig og rynkefri.  Etterhvert som vi blir eldre reduseres denne produksjonen. Der er derfor det selges dyre hudkremer med nettopp kollagen, men kroppen bygges opp innenifra, ikke uten ifra. Det er faktisk bedre å droppe kremene og heller drikke litt kraft om anti aging er målet 😉

5. Siden gelatin trekker til seg vann og kollagen holder huden spenstig kan det hjelpe på cellulitter

6. Kollagen gjør også at hår og negler vokser fortere og blir sterkere. Igjen – kroppen bygges opp innenifra!

7. Bedrer fordøyelsen. Gelatin binder vann til seg og kan dermed virke som fiber i tarmen og hjelpe maten lettere gjennom systemet. Det hjelper også å bryte ned protein og fett raskere.

8. Virker bra for ledd og kan redusere leddsmerter

Som sagt kan du kjøpe gelatin som  et smakløst pulver, du kan blande ut i varme drikker. 1-2 ss om dagen er anbefalt dose. Her i Norge finner du det blant annet på naturligliv.no

Så over til de spørsmålene jeg får nesten daglig:

Når er det best å drikke gelatin/kollagen?

Det er best å drikke det på tom mage om morningen, og før du legger deg og kvelden. Jeg pleier å putte det i fett- teen min.

Kan man bruke det gelatinpulveret man kjøper på butikken?

Sånn umiddelbart ser jeg ingen grunn til at du ikke skal det, men om du vil bruke gelatin som kost tilskudd hver dag blir det dyrere i lengden enn å kjøpe et større kvanta som for eksempel hos Natuligliv.no (ikke spons).

Kan det kun drikkes varmt?

Gelatin stivner jo og blir til gele når de blir kaldt, så ja, du må drikke det varmt. Kollagen hydrolysat pulver kan derimot røres ut i både kaldt og varmt vann.

Jeg har lært at kollagen ikke kan tas opp i tarmen, og at det derfor ikke er noen vits i å ta kollagentilskudd?

Det er riktig at kollagen molekylene er for store til at de kan trenge gjennom huden (som i kremer) eller tas opp i tarmen, men i Kollagen hydrolysat pulver er kollagen mollekylene gjort mindre slik at de kan tas opp av tarmen.

Hvilket kollagen tilskudd bruker du?

Jeg bruker denne fra iHerb, men nå får du kjøpt kollagen i Norge også. Du finner det HER og HER

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

 

1. desember 2016 | Ernæring

Kommentarer (40)

  1. Hei!Så spennende lesning 🙂 Jeg lurer da på hva som skiller økologisk gelatin fra den man får på butikken, som sikkert er mye rimeligere i pris? 🙂

  2. Beate: Jo, men den er jo ikke økologisk, også tror jeg det blir litt dyrt hvis du vil ta det som tilskudd hver dag 🙂

  3. Jeg har fått tips om collagen-pulver som jeg bruker istedet for proteinpulver i f.eks. smoothie og kjøleskapsgrøt. Etter en uke så jeg faktisk merkbare forandringer på huden! Inneholder masse proteiner.

  4. Interessant!Vil den gelatinen man kjøper på dagligvaren ha de samme fordelene som du lister opp her eller må da velge den økologiske?

  5. heisann og takker for en kjempe interesant blogg med masse flotte tips. lurte bare på om dette er noe for alle ?? er det ikke slik at en kan legge på seg om man spiser for mye proteiner ?? ha en fin før juls tid 🙂

  6. Spennende!! Dette må testes!Ser du sverger til økologisk…anbefaler deg å se Folkeopplysningen på NRK om økologisk mat! Økologisk er bra, men kanskje vanlig mat er like bra? 🙂 Ta en titt!!

    1. Jeg forstår ikke helt svaret ditt, mener du at man ikke legger på seg av dette alene (fordi totalt inntak daglig er avgjørende), eller at det er noe spesielt med gelatinen? Det er jo proteiner med kalorier det også?

  7. La oss si at jeg kjøper gelatin-plater på dagligvaren og lager meg sukkerfri gelé av fun-saft. Vil denne type gelatin ha samme effekt? 🙂 (sett bort i fra at den ikke er økologisk)

  8. Det finnes ikke vegetarisk gelatin. Agar kan brukes som erstatning for Gelatin, men har altså ikke samme «helsebringende» egenskaper.Det er vel ganske tvilsomt om det er så stor forskjell på økologisk og vanlig gelatin?! Jeg er enig med Desiree at det blir dyrere i dagligvare. Posen fra naturligliv er på 500 g og koster kr 245,-. I dagligvare får du gelatinpulver til 14,95 for 25 g. det utgjør ca 100 forskjell i kiloprisen.

  9. Hei 🙂 Jeg har kjøpt en pakke med gelatin pulver , på pk står det at 1 ts inneholder det samme som 1 plate .. skal jeg fortsatt bruke 1-2 ss ? Virket så mye , men jeg har ikke greie på det ☺️ Hilsen Lisa (pysa)

  10. Trine: Gelatin løser seg ikke opp i kaldt vann og blir til gele om du tar det i vamt vann som du avkjøler 🙂

  11. Du har en kjempe informativ blogg og masse fine oppskrifter! ☺️Jeg bare lurte på noe. Om man bruker pulver i kald drikke, vil det tas opp i kroppen å ha samme effekt som i varm drikke?? Om proteinet frigjøres lettere når det blir varmt? Leste lengre ned på kommentarfeltet at noen spurte om det sammen, men følte jeg ikke fikk helt svaret jeg lette etter. For min del gjør det ingenting om konsistensen blir kornete i smoothien så lenge næringen ligger der.

  12. Fast leser!: Jeg bruker ikke gelatin i kald drikke fordi det ikke løser seg opp i kald drikke. Og om kroppen tar det opp i gulver form vet jeg faktisk ikke. Det er jo ikke laget for å konsumeres som pulver 🙂

  13. har kjøpt inn økologisk. Og prøvde å blande ut litt over 1 ss i kaffen isdag. Men det ble en veldig tykk kaffe. Kan man fordele det utover dagen ?

  14. Jeg lurer fortsatt litt på forskjellen på kollagen og gelatin. Hvis det er hipp som happ,hvorfor veksler du da mellom disse? 🙂

  15. Hei. Ang å koke kraft og få….»…..også store mengder gelatin! For hva skjer når du setter denne kraften i kjøleskapet? Jo, den stivner og blir til gele. Varmer du den opp igjen blir den flytende. Jeg drikker en kopp hver dag!»
    Drikker du en kopp med bare kraft? Og hvor lenge kan du ha dette i kjøleskapet?
    Jeg prøvde gelatinpulveret på Kiwi; Certo, men den blir for udrøy å bruke, så tenkte at å lage selv må være fint. Men er det sånn at kraft drikkes som kraft, mens pulver blandes i en varm drikke?

  16. «Det er riktig at kollagen molekylene er for store til at de kan trenge gjennom huden (som i kremer) eller tas opp i tarmen, men i Kollagen hydrolysat pulver er kollagen mollekylene gjort mindre slik at de kan tas opp av tarmen.» Vil det da si at kollagen ikke tas opp fra gelatin?

Comments are closed.