BARNAS MATPAKKER | 2 ting du ikke burde gjøre – og 1 ting du burde gjøre!

Reklame 17. august 2020 | Ernæring, Kosthold, kropp & helse

egen reklame

Kan bestilles hos ark.no HER og norli.no HER

 

I går var jeg så heldig å få gjestesnappe hos Snapchatkontoen @mammabloggerne. Tema for dagen var så klart matpakker til små og store barn.

Nå har jeg jo vært matpakkesmører i over 11 år, og jeg vil tro at jeg har prøvd det meste for å motivere mine små til å spise bra mat 😉

Så når jeg i boka mi skriver at du ikke trenger å skjære ut stjerneformede eplebiter eller servere pannekaker som ser ut som enhjørninger, så er det fordi jeg har prøvd det!

Jeg har også brukt masse tid og energi på å tenke ut kreative matbokser, med masse spennende innhold. Bare for å få det meste sendt i retur….

Så hva burde du IKKE gjøre med barnas matpakker? Jo, nummer 1 – ikke gjør det så avansert!

En ting som ble diskutert på snap i går var så klart hvordan få ungene til å spise grovt brød, frukt og grønnsaker. For vi kan jo være så ærlige å si at det er ikke alltid de har lyst til det!

Noen argumenterte med at det viktigste er at de spiser. Og jo, jeg kan si meg enig i det. Men det er også viktig at de får muligheten til å velge næringsrik mat som nærer en kropp i utvikling, som gir god energi i en aktiv barnehage/skolehverdag og hjelper på konsentrasjonen.

Nummer 2 du ikke burde gjøre –  er å ha dårlig samvittighet for at ungene ikke alltid vil ha den maten du tenker at de burde spise. Men du burde gi dem muligheten. Kanskje de velger bort muligheten  9 ganger, for så den 10 gangen finne ut at det ikke var så værst?

For hvordan skal barna lære seg å like bra mat om ikke de blir tilbudt den?

Men jeg sa at du ikke skulle gjøre det så komplisert! Å gi noen sunnere alternativer i matboksen trenger ikke å ta mye tid eller å være komplisert.

Her har du dagens matpakke til min 2 åring. 

Pannekake røra har jeg lagd opp for 3 dager, tomater og bær var bare å putte opp i.  Så denne matpakken tok meg under 5 minutter å lage. 

Det skal være lett å spise sunt!

La oss oppsummere:

  • Ikke gjør det så komplisert.
  • Ikke gi deg selv dårlig samvittighet fordi ungene ikke alltid vil spise det du mener er bra mat.
  • Men gi barna muligheten til å velge sunnere alternativer.

 

Desiree´s sunne matpakkebok kan  bestilles hos ark.no HER og norli.no HER

Kan bestilles hos ark.no HER og norli.no HER

 

Stort Smil

Desiree

 

Reklame 17. august 2020 | Ernæring, Kosthold, kropp & helse