3 TRIKS SOM GJØR LØPING LETTERE – UMIDDELBART!

Reklame 22. oktober 2022 | Personlig Trener Desiree Andersen

Egen reklame

Det er mange prosjekter i ilden nå om dagene og da er jeg særlig glad for å ha løpegjengen min BOOST LØPEGLEDEN!

Selv er jeg fremdeles syk! På andre uka med forkjølelse nå, så ingen trening på meg! Men det er så fantastisk moro å følge denne gjengen her! De to siste ukene har vi hatt ekstra fokus på teknikk, sammen med de ukentlige øktene. Og flere deltagere har gått fra dette:

Lander med foten langt foran kroppen – Setter helen i først – Lander med strakt kne

Dette gir opplevelsen av å løpe med bremsen på, man får ikke noe flyt i løpingen og man får fort vondt i legger og knær!

Men med enkle tips endres dette fort til dette:

Setter foten under seg når hun lander – ruller fint på foten når hun lander – fremoverlent i overkroppen – armene jobber langs siden av kroppen.

Hva gjør dette?

Hun får mer fart fremover, i stede for å bremse seg selv i steget. Bedre flyt og bedre løpsopplevelse. I tillegg blir belastningen på ankler, legg, knær og rygg mindre!

Det er i det hele tatt små justeringer som skal til for at løping skal oppleves som letter på kroppen!

 

1.Mitt første råd til veldig mange nybegynnere (og andre) er å korte ned løpesteget!
Ved å løpe med korte, raske steg bruker du mindre krefter på å bevege deg fremover, og løpingen vil oppleves som mindre anstrengende, selv om tempoet er det samme som ved lengre steg!

Kortere steg vil også redusere risiko for skader og smerter i ankler, legger og knær.

2.Hvordan du beveger armene er også viktig for å løpe mer uansetrengt og komme mer effektivt fremover.
Beveg armene langs siden av kroppen, med en 90 graders vinkel, slapp av i hender og skuldre.
Tenk at armene er med på å dra deg fremover!

3.Tilslutt er rådet om å senke tempoet! Å holde et jevnt tempo under økten er mindre krevende enn å hele tiden justere tempoet ned når du blir for sliten!
Å ta pauser er så klart helt innafor♥️men prøv å finne et tempo hvor du har en god flyt økten igjennom♥️

Det er to plasser ledig i løpegruppa mi fra og med mandag av, så hvis du vil være med å løpe med oss i høst/vinter kan du lese mer om gruppa HER

 

Reklame 22. oktober 2022 | Personlig Trener Desiree Andersen